Terlalu lama aku menyepi bersendirian...

Assalamualaikum wbt,
ALhamduLillahi rabbil 'alameen, wasSollatuwassalam 'ala RasuliLlah, Segala puji-pujian diri ini panjatkan rasa kesyukuran dirafakkan setinggi-tinggi nya, PENCIPTA dan PEMILIK diri ini yang masih dan sentiasa 'hidup' dalam saff perjuangan dan menjadi sebahagian daripada rantai2 perjuangan RASULULLAH hingga akhir hayat penghujung hidup ini... Seinfinity DOA dipanjatkan moga Allah sentiasa meletakkan diri ini sebarisan dengan para pejuang SYAHID yang sentiasa menginginkan ISLAM dalam menuju keredhaanNya.. Insya ALLAH..

AlhamduLillah syukur ke hadrat Illahi, Allah hadiahkan sahabat wa sahabiah yang sentiasa bersama2 diri ini dalam mengharungi SAMUDERA kehidupan yang berliku, KELUARGAku yang tercinta yang sentiasa berkongsi rasa kasih dan duka untuk diri ini, dan teman-teman sekeliling yang telah diatur oleh Allah swt dipertemukan walau di mana berada, dan juga 'bakal pendampingku' yang setia menunggu sehingga suatu saat pasti tiba masanya.....

Telah lama rasanya diri ini, tidak menulis... terlalu lama.... sehingga hati ini meronta-ronta rasanya ingin menyumbangkan sesuatu dalam penulisan yang telah lama kutinggalkan..Tulisan diri ini, tidaklah sehebat mana2 penulis yang bisa merungkai kata2 sehingga tercapai maksudnya.. Ketahuilah diri ini masih banyak yang perlu dipelajari... Mohon maaf ku titipkan buat sahabat2 yang sentiasa mengingatkan.. SYUKRANILLAH!!

Lebih kurang dekat setengah tahun rasanya, diri ini tidak meluangkan masa sesungguhnya dengan 'blog' yang telah lama menyepi... Pesanan daripada chatbox daripada sahabat2 kesayangan.. membuatkan diri ingin menulis.. Ana pernah berjanji, dan janji itu harus ditunaikan... Insya Allah.

Apabila teringat kembali, jika dulu.. masa ku diperuntukkan untuk belajar dan menuntut ilmu sehinggalah satu masa diri ini diuji..dan kini diri ini berada di alam realiti berhadapan dengan pekerjaan.. demi mencari REZEKI kurniaan ALLAH..

Dan kini diri ini sedang melalui fasa kehidupan membina diri kembali setelah menempuh kegagalan demi kegagalan.. Syukur ya ALlah, Allah masih mengurniakan kekuatan yang tidak disangka2.. walaupun ujian itu bakal melemahkan jiwa.. Subhanallah.. Ya! Ujian itu juga mengenalkan ana kepada erti HIDUP.. Semuanya terletak dalam tangan kita(genggaman), sama ada kita BERJAYA ATAU.... keGAGALan KECIL yang kita tempuhi di dunia... Inilah khilaf ana.. KeGAGALan BESAR itu bakal kita tempuhi di 'SANA' bagi hambaNya yang sentiasa LUPA akan tanggungjawab nya di bumi ALLAH ini... Nauzubillah!

Tidak perlulah ana ceritakan semuanya di sini kisah2 yang lalu.. Kerana ALLAH itu Maha berkehendak.. DIA sahaja Yang MAHA TAHU, mana yang Terbaik buat kita sebagai hambaNya.. Allah swt yang tidak lepas2 menguji kita.. Syukur Ya Allah, teringin rasanya ana kongsikan buat sahabat2, di mana UJIAN itu bukan letaknya pada akal kita bagaimana untuk menyelesaikannya... tapi ia terletak pada KEKUATAN HATI, bagaimana kita menempuhnya dengan penuh REDHA.. Subhanallah, betapa Allah cinta dan kasih pada hambaNya yang sentiasa mengingatiNya dan di dalam hati itu, penuh dengan debu2 suci yang sentiasa mengharapkan keREDHAan ILLAhi... Insya Allah!!

Sehingga kini, ana masih dalam proses pembelajaran mengenal halatuju HIDUP yang perlu ana uruskan langkah demi langkah... bukan merancang seperti yang kita biasa rancang di atas KERTAS KERJA... tapi.. ianya sebuah jalan yang terbentang luas yang Allah buka untuk kita..selagi mana kita berpegang pada SYARIATNYA.. Begitu jua dengan diri sahabat2 yang masing2 nya kita mempunyai UJIAN yang berbeza sama ada dalam kesenangan atau keperitan..
Peritnya sesuatu UJIAN itu, jangan dihindar.. tapi tempuhilah ia.. biar hati terasa pedih sekali untuk ditelan.. pahit untuk dirasa dengan lidah.. dan SAKIT untuk ditanggung dengan hati..

Kita biasa mendengar.. "Hidup ini umpama roda yang berputar, ia boleh berada di atas, dan tiba masanya ia akan berada di bawah.." Seperti putarnya roda itu, begitu jualah putarnya kehidupan kita sebagai manusia.. Kadang2 kita akan merasa kita berada di atas.. di mana semuanya SENANG untuk kita.. dan kadang2 juga.. kita merasa kita akan berada di bawah.. di mana semuanya SUSAH untuk kita.. dan ketika itu jualah.. lunaknya hati yakni IMAN kita itu yang sentiasa mengharapkan kebergantungan pada Allah swt..

Ya Allah...
Sahabat2 yang kucintai,

jika ingin merasa manisnya madu UJIAN itu, sentiasalah ingat ALLAH..
jika ingin merasa pahitnya hempedu UJIAN itu, sentiasalah ingat ALLAH..

Tika ini juga, kita diuji.. diuji dengan kata2.. diuji dengan kemewahan, kepangkatan, kesenangan, kesihatan, kenikmatan dunia yang sangat INDAH dipandang dengan mata.
Peringatan ini, ana titipkan buat buat diri ana, sahabat2 yang sedang dalam kepayahan dan kesenangan..

:: Hati Insan ::
:: 15:52 ::
:: 18102010 ::

0 comments: